Palattiin eilen illalla kotiin saaristoajelulta.

Sunnuntaina matka alkoi iltapäivällä kun oli hoidettu yksi asuntoesittely pois jaloista.  Ajeltiin tästä pikkuteitä Vihtiin ja Jokikuntaan, sieltä Hyrsylään ja Karjalohjalle.  Nämä oli kaikki tosi hauskoja pikkuteitä, joissa riitti mutkia.  Prätkällä mutkatiet on kyllä parasta.  Maisemat kauniita kun rypsipellot on keltaisenaan ja viljat eri vihreän sävyissä.  Keli oli kyllä vähän liian kuuma, vauhtikaan ei paljon viilennä kun lämpömittari on yli 30C.  Karjalohja oli ihanan idyllinen pikkukylä, kaunis kirkko ja vanhoja taloja.  Sieltä Saloon oli tylsää suoraa tietä ja se päästeltiinkin sitten lujaa.  Salosta siirryttiin Kuninkaantielle, taas oli mutkia ja kauniita maisemia.  Joku sikala häiritsi hiukan hengittämistä.  Paimiossa oli ensimmäinen yöpyminen.  Juhlittiin Sonjan synttäreitä, syötiin tortilloja ja mansikkakakkua.  Käytiin katselemassa vähän ympäristöä, kun Hanna-Lealla oli joku talo kiikarissa.  Ilta meni mukavasti touhutessa ja rentoutuessa.  Yöläö kuunneltiin mopojen pärinää, oli liian lämmintäkin.  No, lomalla ei haittaa vaika vähän valvoiskin.

Maanantaina suuntana oli heti aamiaisen jälkeen Kustavi.  Raisiossa oltiin hetki eksyksissä ja osuttiinkin sitten tosi kivalle mutkatielle Maskuun päin joka toi meidät Kustavin tielle.  Jokilaaksot on kyllä hienoja, silmä lepää ja tuoksut on ihania.  Aamusta oli sopivan viileää ajellakin.  Taivassalossa käytiin pankkiautomaatilla ja tankkaamassa.  Kustavin Heponiemeen tultaessa pysähdyttiin kahville ja jädelle pajapaikassa, jossa oli siis monenlaista toimintaa, sepänpaja, savi- ja hopeapajoja sekä erilaisia kotieläimiä vuohista kaneihin.  Lauttarantaan tähdättiin puolilta päivin, rannassa oli jo jonkinlainen jono ja pari muuta prätkää, HD:itä joitten kanssa mentiinkin yhtä matkaa aika monella lautalla.

m/s Aurora kuljetti meidät Kustavista Iniöön.  Matka kesti ehkä vajaan puoli tuntia, juotiin limpparia ja syötiin voileipää ja munkkia kannella.  Iniön läpi mentiin vauhdikkaasti, ekalle losslle oli vajaa 4 km ja se osui paikalle niin että päästiin melkein saman tien jatkamaan matkaa.  Prätkällä päästiin vielä ohittamaan joku auto, jotka eivät mahtuneet kyytiin, prätkälle tuntui löytyvän joku kolo aina.  Saariston luonto oli kyllä kauneimmillaan.  Vaaleanpunainen yksinkertainen ruusu tuntui kukkivan ihan villinä joka paikassa.  Paikoitellen nousi useamman metrin korkeuteen katajien rinnalla.  Tuoksuvaa ja kaunista matkantekoa pienillä mutkaisilla teillä.  Saariston ilmasto oli sopivampi kuin edellisen päivän mannerilmaston hehkuva helle.  Lautalla ja losseilla sai ottaa kypärän ja takin pois, välillä housutkin, niin sai ihokin hiukan hengittää.  Toinen 4km pätkä ja oltiin taas lauttarannassa.

Iniöstä Houtskäriin mentiin m/s Auroralla, matka oli maksullinen prätkästä 10e ja henkilölippu 6e ja kesti ehkä tunnin verran.  Aurinko paistoi, kevyt tuuli puhalsi ja maisemat oli vaihtelevia.  Lintuja näkyi monenlaisia ja muutama kalanviljelylaitos.  Paljon purjeveneitä liikkeellä.  Kahviosta sai juomista ja jädee.  Tultiin Mossalan saarelle josta oli 3km seuraavalle lossille ja sitten vajaa 8km taas ajelua seuraavalle lossille. Tähdättiin lounaalle Näsbyhyn, jossa ohikulkijat suositteli vierasvenesataman ravintolaa.  Mukava paikka, sopivasti katsottavaa kun laituriin tuli ja lähti veneitä jatkuvasti.  "Keskitytääs hommaan eikä tsuumailla siellä" oli yhden miehen ohje vaimolle, kun venettä piti kiinnittää laituriin.  "Hyppää, perkele" on kai se useammin kuultu ohjeistus.

Tuoretta kalaa on sitten turha yrittää hakea listalta saaristossa.  Jouni valitsi leikkeen ja minä otin graavilohisalaattia.  HD kaveritkin löysivät samaan ruokapaikkaan, olivat jäämässä saarelle myös yöksi.  Meillä oli suuntana yksi lauttamatka vielä.  Mutta sitä ennen piti katsella oppaan suosittelema paikka jossa "saaristomaisema on kauneimmillaan".  Suuntana siis Hyppeis.  Käytiin ajelemassa Hyppeisin satamassa ja paluumatkalla noustiin Borgbergin näköalatorniin.  Olihan sieltä näköala!  Monta on saarta Suomen Turun saaristossa.  Tuulista tuolla tornissa, piti laskeutua kalliolle lämpöisempään nauttimaan lomasta.

Iltapäiväkahvit Kittuisin lauttarannassa lauttaa odotellessa.  Tarkoitus oli mennä 17:20 lähtevään, mutta siinä kahvitellessa nähtiin sen rantautuvan ja siirryttiin laiturille saman tien, lautta lähtikin jo ennen viittä.  Ei noita aikatauluja kannata kovin tarkasti uskoa. Meillä ainakin pisin odotus taisi olla vartti.  Lautta Kittuisista Korppoon Galtbyhyn ja siitä sitten seuraavaan majapaikkaan Tiinan luokse Syvälahteen.

Heikki ja Tiina olivat ajelleet saman päivän aikana Keski-Suomesta tänne ja päästiin siis viettämään lomaa korppoolaisessa ympäristössä aidoimmillaan.  Ihana vanha talo Tiinalla!  Ympärillä viljapeltoja ja saaristolaistaloja, ihana vanha pihapiiri, jossa puutarha ja kiviaitta.  Tuolla aitassa syötiin illalla grillattua valkohäntäpeuraa.  Aivan mahtava tunnelma.  Ja rauha!  Ei mitään muuta ääntä ympärillä kuin linnunlaulua ja heinän heilimöinti.  Iltakävelyllä keskellä peltoja taputtamalla sai kauriin nostamaan päätään vihreyden keskeltä ja näki niitten loikkivan vähän kauemmaksi.  Oih...

Saaristoilma väsyttää, nukahdin joskus yhdentoista maissa, muut saunoivat ja rentoutuivat ties mihin asti, mutta minä en kuullut mitään.  Aamulla lähdettiin aamiaiselta katsomaan Korppoon torielämää ja hakemaan kalaa.  Tiina sai ostettua viimeiset kampelat, me ostettiin paikalliselta käsityöläiseltä savipata ja sininen hauki kiitokseksi yöpaikasta Tiinalle.  Prätkän päällä ei paljon tuliaisia kuljeteta, meillä oli ihan minimivarustus mukana, tankkilaukussa vain vaihtovaatteet ja putkikassissa selän takana sandaalit.  Katseltiin Korppoota, käytiin Korpoströmissä ja Rumarissa, uimassa Almasissa ja olikin aika mennä syömään lounaaksi ostetut kampelat uusien perunoiden kanssa.  Jonka jälkeen vuorossa ruokaperräiset.

Naapureiden kanssa kahvittelun jälkeen jatkoimme matkaa iltalautalla Norrskataan ja seuraavaan yöpaikkaan Minnan ja Juhan luokse.  Tapasimme Galtbyn lauttarannassa.  Ensin lautalla yli ja ajaen läpi Norrskatan Houtsalaan.  Sieltä veneellä Norrholmin saareen.  Ihana mökki, viimesen päälle ajateltuja yksityiskohtia, todella kiva paikka.  Ja Tiina ja Juha tekivät aivan mielettömän ihanan illallisen meille.  Nautittiin sitä puolen yön aikoihin kynttilän valossa lämpöisessä yöilmassa terassilla, ja aika kului kuin siivillä seurustellessa.  Saunomaan mentiin ehkä kahden maissa, merivesi oli mukavan viilentävää.  ajateltiin odottaa auringon nousua mutta taivas meni pilveen niin ettei nähty laskuakaan joten vetäydyttiin nukkumaan joskus kolmen maissa.

Nukuttiin hyvin ja aamu aukeni pilvisenä, yöllä oli satanut.  Syötiin aamiaista ja pakattiin tavarat.  Kiireellä lähdettiin veneellä takaisin päin kun tarkoituksena oli ehtiä 13:35 lautalle.  Kiire tuli kun Jounin puhelin oli kateissa ja sitä haettiin vähän aikaa veneen jo irrotessa rannasta.  Hyvin ehdittiin lautalle, ehkä hiukan ylinopeutta pikkutiellä mutta eipä siellä ollut kulkijoita.  Lauttarannassa nähtiin Heikki ja Tiina, yhdessä ajettiin peräkanaa Nauvoon lounaalle L'Escaleen.  Syötiin herkulliset bouallabaisset, katseltiin samalla satamaelämää.  Olihan siellä mahtavia paatteja!  Pieni kierros kauppojen tarjonnan tsekkaamiseksi ja sitten tiemme erosivat, Tiina ja Heikki takaisin Korppooseen ja me lähdettiin kotia kohti.

Ensimmäinen pysähdys (lauttoja lukuunottamatta) oli Paraisilla kofeinnin tarpeen tyydyttämiseksi.  Joen varrella oli mukavan varjoinen terassi, jossa saatiin kahvit ja tsekattiin kartalta sopivan mutkainen reitti eteenpäin.  Sitten pysähdyttiinkin vasta Kasvihuoneilmiössä.  Tie oli paikoitellen märkä, mutta me onnistuttiin välttämään sade- ja ukkoskuurot.  Paisteessa ja kuivina tultiin kotiin kahdeksan maissa illalla.  Tytöt olivat pärjänneet kotosalla hienosti ja talo oli erinomaisen siisti.