Verikokeitten perusteella minulla on nyt sitten todettu vaihdevuodet alkaneiksi.  Tulokseni oli 85, kun FSH-pitoisuutta, joka ylittää arvon 30 IU/l, pidetään diagnostisena menopaussille.  Kiinnostuneille tietoa löytyy ainakin täältä.  Keskimäärin vaihdevuodet alkavat 51v. iässä joten vielä ihan ei kaikkien ikätoverieni tarvitse tähän paneutua, minä aloittelen vähän ajoissa ;)

Minulle on nyt määrätty ns. yhdistelmähoito jossa saan estrogeenin itseannostelemalla geelinä iholle ja keltarauhashormoniannos tulee automaattisesti muuten. Estrogeenin on todettu vähentävän sydän- ja verisuonitautien sekä osteoporoosin riskiä.  Rintasyöpäriskin on todettu nousevan vasta yli 5v. käytön jälkeen ja aika paljon vanhemmilla naisilla.  Hyödyt olen voinut jo itse todeta n. viikon kuurin jälkeen unen laatu on parantunut huomattavasti, olen nukkunut oikeasti viimeiset kaksi yötä.  Tämä on jopa dramaattinen muutos minun elämässä!