Maanantaiaamuna isäntäväki oli lähtenyt töihin ennen meidän heräämistä.  Tuulilla oli hiukan huono olo, joten päätimme jättää suunnittellun Eiffelin reissun väliin.  Lueskeltiin ja lepäiltiin ja nautittiin rauhasta.  Kaupunkilomalla tulee jonkinlainen pakkomielle näkemisen ja kokemisen suhteen ja voimat ei kyllä millään riitä.  Hyvä olisi varata aikaa myös kaiken koetun sulatteluun.  Tuulin toiveena olikin että jossain vaiheessa vain istuttaisiin puistossa ja oltaisiin.  Sitä siis luvassa iltapäivälle, mutta ensin piti hoitaa pakollliset tuliaisostokset pois alta.  Puolenpäivän aikoihin suunta kohti Operaa ja Lafayetten tavarataloa.  Tavaratalosta ei ole paljon vara ostaa mitään, mutta tuon ympäristössä on jo aiemmilta matkoilta tullut tutuksi muutama hyvä vaatekauppa.  Lafayettestä tosin tuli tällä kertaa ostettua Heinille tuliaisiksi tähtisormus ja jotain muutakin, mikä odottaa kuukauden päästä olevia synttäreitä :D

Ostosten lomassa istahdettiin hetkeksi ihmettelmään katuelämää kahvilaan ja sitten suuuntasimmekin takaisin Pereiren suuntaan hakemaan lounasta.  Suuntasimme eväiden kanssa Monceau-puistoon.  Matkalla ostettiin vielä kirsikoita.  Puisto on englantilaistyylinen, paljon vettä, rakennelmia mm. vesiputous, nurmikenttiä ja polkuja, kukkapenkkejä.  Kaunis päivä oli houkutellut puiston täyteen ihmisiä.  Istahdettiin lammen rantaan syömään.  Oli ihan ranskalainen olo: patonkia, salaattia ja juustoja puistossa evääksi napostellessa.

Luettiin kirjoja, välillä hämmästelttin karpin loikkia lammessa ja takana kiertävän poni-hevoskaravaanin lapsiasiakkaita.  Tehtiin kierros puiston ympäri.  Kauhea vessahätä meinasi ajaa meidät pois puistosta kun huomattiin että puiston komea tunnunmerkki olikin toiletti ja vieläpä erittäin siisti.  Helpotuksen jälkeen Tuuli haki jäden ja kävimme vielä kiertämässä yhden tutkimattoman polun ennen kuin suunnattiin taas kadulle.  Tuuli halusi vielä päästä näkemään kujia ja suuntasimmekin latinalaiskortteliin.

Tässä vaiheessa keli oli muuttunut paahtavan aurinkoiseksi kun muuten meitä oli hellinyt suomalaistyyppinen kesäsää eli lämmintä 16-19C ja pilvistä.  Katuja ja kauppoja kierrellessä tuli jano ja päädyimme katukahvilaan oluelle (Tuulille kokista, kuvassa Notre Dame taustalla).  Tarjoilijat olivat kyllä tosi flirttejä ja heidän työtään oli jokseenkin hauska seurata helteessä hikoillessa ja yli 8e olutta siemaillessa.  Tuosta jatkettiin vielä shoppailua hetken aikaa.  Sain ostettua itselleni sandaalit, joista huomasin vasta majapaikassa, että myyjä oli laittanut minun mukaan kaksi oikean jalan kenkää!  Lennot aamulla ja liike oli jo menossa kiinni kun puhelimeen ei vastattu.  Hetken pähkäilyn jälkeen Sari ystävällisesti lupasi käydä seuraavana päivänä vaihtamassa kengät toimivammiksi, ihana ystävä!

Viimeistä illallista lähdettiin nauttimaan sadekuuron saattamana.  Käveltiin jokunen korttelin väli korsikalaiseen Le petit Champerret ravintolaan.  Isäntä suoraan Asterixin seikkailuista, pieni paikka ja pöydät pariisilaisen tyypillisesti ihan kiinni toisissaan.  Kuohujuomaa alkuun ja menun ihmettelyn jälkeen päädyin syömään kania.  Se olikin erinomaista, tuli tarjolle pienessä, mustassa rautapadassa ja kaninpalojen lisäksi mukana oli uusia perunoita, pieni kaali puolikkaina sekä sipulia.  Mitenkähän noita citykaneja saisi pataan?  Ruoka oli kaikenkaikkiaan todella hyvää!  Tunnelma ihan omanlainen, melkein kuin olisi naapurissa syömässä.  S&A ovat tehneet hienoa pohjatyötä luomalla suhteet lähiseudun ravintoloihin.  Vierailijastakin tuntuu niin kuin olisi menossa tutuille kylään syömään, kun kuuntelee juttuja (vaikka niistä ei mitään ymmärräkään) ja pääsee nyökyttelemään välillä ja hymyilemään tuttavallisesti :) :) :)